donderdag 9 oktober 2014

Beloofd is beloofd.

Een aantal weken geleden had ik in mijn huis een Open Huis.
We maakten toen enveloppenzakjes gevuld met chocolaadjes.
Ik had toen beloofd dat ik een tutorial (uitleg hoe het te maken) zou plaatsen op mijn blog.
Dus bij deze:


Je gebruikt een gewone A5 envelop en plakt deze gelijk dicht.
Dan snijd of knip je langs één korte kant een klein strookje eraf, dit word je opening van het zakje.
Aan alle drie de dichte zijden die nu over blijven maak je een vouwlijn op 2cm van de kant, zoals je kunt zien op de foto met de stippellijn.
Je kunt het beste de vouwlijnen aan beide zijden van de envelop maken (dus voor en achterkant van de envelop), hierna vouw je ze even alle kanten op zodat de vouwlijn er goed in zit.

Nu kun je het beste je enveloppenzakje gaan bestempelen als je dit wilt. Door de vouwlijnen kun je goed zien wat de voorkant wordt van je zakje en waar je dus eventueel een stempel wilt.
Wil je juist je hele zakje bestempelen dan kan dit nu ook mooi omdat je overal nog goed bij kunt om te stempelen.


Nu kun je de envelop "open" vouwen. Onderaan krijg je een bodem met twee uitstekende puntjes en je krijgt zijkanten. In die zijkanten zit ook een vouwlijn (de originele vouw van de envelop zelf) en deze vouw je naar binnen zodat je een zakje krijgt dat je bovenaan dicht kunt maken.



De uitstekende puntjes vouw je naar binnen en plak je vast met dubbelzijdig plaktape of lijm zoals je op onderstaande foto kunt zien.




 Als het zakje klaar is en eventueel gevuld met iets dan vouw je de bovenkant een stukje om en plak je dit vast, gebruik je een knijper/gaatjes en een touwtje of wat je maar leuk vind.Ik vouw het randje altijd aan de achterkant maar dit hoeft niet natuurlijk.



En zo is je enveloppenzakje klaar!


Hier kun je mooi de zijkant zien hoe die naar binnen gevouwen is aan de zijkanten.


En nog een aantal voorbeelden. Je kunt je zakje dus net zo maken als je zelf wilt.


Ik hoop dat de uitleg zo duidelijk is en ....

Veel plezier met het maken van een enveloppenzakje.

Ik zie graag jullie creaties voorbij komen. Groetjes Ellen

1 opmerking:

  1. Hoi Ellen,
    Wat leuk dat je een berichtje op mijn blog hebt achter gelaten. Ik kom gelijk even bij jou kijken.
    Je workshop vind ik ontzettend leuk, ik heb nog nooit een enveloppenzakje gemaakt! Echt onwijs leuk om iemand zo cadeau te doen, moet ik maar eens goed onthouden, haha.
    Groetjes, Marleen
    ps: natuurlijk ben ik ook gelijk jou volger geworden.

    BeantwoordenVerwijderen

Samen fröbelen

Iedere maand ga ik samen met een aantal vriendinnen samen knutselen, onze fröbelgroep noemen wij het. Om de beurt komen we bij iemand thuis...